γ) Τα ζώα.

Για να μην χτυπήσετε με το αυτοκίνητό σας κατοικίδια ή άλλα ζώα που εμφανίζονται στο οδικό δίκτυο, πρέπει να έχετε τεταμένη την προσοχή σας, ώστε ανά πάσα στιγμή να μπορείτε να τα αποφύγετε χωρίς κίνδυνο. Γι’ αυτό αν περνάτε κοντά σε ζώα (αδέσποτα ή όχι), δεν πρέπει να χρησιμοποιείτε την κόρνα σας, γιατί υπάρχει κίνδυνος να τα τρομάξετε και να δημιουργηθούν συνθήκες ατυχήματος. Το ίδιο ισχύει στην περίπτωση ιππέων και ζωήλατων οχημάτων. Αντίθετα, αν βλέπετε στο οδόστρωμα που διασχίζετε, ζώο να κινείται σε αυτό ή πρόκειται να κινηθεί, επιβραδύνετε το αυτοκίνητό σας και διατηρείτε όσο το δυνατό μεγαλύτερη απόσταση από αυτό (τουλάχιστον 1 m). Επίσης να είσθε προετοιμασμένοι για ξαφνική μετακίνηση του ζώου και άμεση αντίδρασή σας για την ακινητοποίηση του οχήματός σας. Σε περίπτωση που η σύγκρουση είναι αναπόφευκτη κρατήστε το τιμόνι σταθερά και πατήστε φρένο για να αποφύγετε να προκαλέσετε σοβαρότερο ατύχημα.

Δεν πρέπει να ξεχνάτε ότι στην πόλη και πολύ περισσότερο στην εξοχή, τα ζώα (κατοικίδια ή άγρια - αδέσποτα ή όχι) είναι δυνατόν να ξεπηδήσουν στο οδόστρωμα εντελώς απρόβλεπτα. Ειδικά όταν οδηγείτε νύκτα, μπορεί να συναντήσετε ζώα και μεγάλου μεγέθους, κυρίως εκτός κατοικημένων περιοχών (σχ. 7.76).

Σχ. 7.76

Προσοχή όταν συναντάτε ζώα στο οδόστρωμα.

Αν στο οδόστρωμα συναντήσετε νεκρό ή τραυματισμένο ζώο, πρέπει, φερόμενοι πολιτισμένα, να το μεταφέρετε στο άκρο του οδοστρώματος και να ειδοποιήσετε την Αστυνομία ή άλλη αρμόδια Αρχή που θα φροντίσει για την περισυλλογή του.

δ) Τα δίκυκλα.

Τα δίκυκλα είναι οχήματα μειωμένης σταθερότητας. Το παραμικρό κτύπημα σε δίκυκλο προκαλεί την πτώση, με σοβαρές συνήθως συνέπειες για τον αναβάτη του (τραυματισμός, θάνατος). Επομένως θα πρέπει να περιορίζετε το χρόνο, που θα κινηθείτε δίπλα σε δικυκλιστή, στον ελάχιστο αναγκαίο. Σε κάθε περίπτωση, αν κινείσθε δίπλα σε δικυκλιστή (είτε για να τον προσπεράσετε είτε από ανάγκη), να μην τον πλησιάζετε λιγότερο από ένα μέτρο, για να αποφευχθεί τυχόν ατύχημα από αιφνίδια αλλαγή κατευθύνσεως του δικύκλου.

Οι δικυκλιστές είναι τριών κατηγοριών, η κάθε μία από τις οποίες παρουσιάζει ιδιαίτερα χαρακτηριστικά και επικινδυνότητα ως χρήστης του δρόμου.

1) Ποδηλάτες: η ταχύτητα που αναπτύσσουν είναι πολύ πιο μικρή σε σχέση με τη λοιπή κυκλοφορία και τους είναι πολύ δύσκολο να διεισδύσουν σε αυτή, ιδίως όταν πρέπει να αλλάξουν κατεύθυνση. Η εκτροπή από την πορεία τους είναι κάτι το συνηθισμένο, τους συνοδεύει συνήθως (κυρίως τα παιδιά) έλλειψη εκπαιδεύσεως στους κανόνες κυκλοφορίας και δεν υποβάλλονται σε διαδικασία εξετάσεως ικανότητας οδηγήσεως ποδηλάτου. Επιβάλλεται συνεπώς αυξημένη προσοχή από κάθε οδηγό αυτοκινήτου και διευκόλυνση για την κίνησή τους. Στους κανόνες του Κ.Ο.Κ. υπόκεινται και οι ποδηλάτες (σχ. 7.77).

2) Μοτοποδηλάτες: η μέγιστη επιτρεπόμενη ταχύτητά τους σε κατοικημένη περιοχή φθάνει τα 40 km/h την ώρα, δηλαδή είναι περίπου ίδια με αυτή των αυτοκινήτων. Οι οδηγοί των μοτοποδηλάτων έχουν την τάση να ελίσσονται ανάμεσα στους κινούμενους στοίχους των οχημάτων μολονότι απαγορεύεται ρητά από τον Κ.Ο.Κ. και δεν είναι πάντα εύκολα ορατοί εξ αιτίας του μικρού τους όγκου και των συνεχών ελιγμών, κυρίως στο εύρος των νεκρών γωνιών των οδηγών αυτοκινήτων.

Οι κλιματολογικές συνθήκες στην Ελλάδα ευνοούν την αυξημένη κυκλοφορία μοτοποδηλάτων, οι οδηγοί των οποίων σε μεγάλο ποσοστό είναι νέοι ηλικίας 16 ως 18 ετών (σχ. 7.78). Κάθε σύγκρουση αυτοκινήτου - μοτοποδηλάτη οδηγεί συνήθως σε τραγικά, για τον δεύτερο, αποτελέσματα και γι’ αυτό επιβάλλεται αυξημένη προσοχή.

Σχ. 7.77

Λανθασμένη κίνηση ποδηλατιστών (παράπλευρα αντί σε στοίχο).

Σχ. 7.78

Μοτοποδηλάτης.

3) Μοτοσυκλετιστές: αναπτύσσουν ταχύτητα ανώτερη από τη μέση ταχύτητα των αυτοκινήτων εντός και εκτός πόλεως, με μεγαλύτερες δυνατότητες επιταχύνσεως σε σχέση με τα περισσότερα αυτοκίνητα (σχ. 7.79). Αν και είναι υποχρεωμένοι να οδηγούν με αναμμένα τα φώτα διασταυρώσεως και κατά τη διάρκεια της ημέρας, η ευχέρεια συνεχών ελιγμών, η κίνηση μεταξύ των στοίχων των αυτοκινήτων, οι νεκρές γωνίες κλπ., τους κάνουν δύσκολα ορατούς από τους οδηγούς αυτοκινήτων. Το γεγονός ότι, όταν οι μοτοσυκλετιστές βρεθούν στην ανάγκη αμέσου φρεναρίσματος η πτώση τους είναι σύνηθες φαινόμενο, σας υποχρεώνει να επιδεικνύετε αυξημένη προσοχή ως οδηγοί αυτοκινήτων. Κατά τη διάρκεια οποιουδήποτε ελιγμού (π.χ. αλλαγή κατευθύνσεως, λωρίδας κλπ.) που θα σας υποχρεώσει να παρεμβληθείτε στην πορεία μιας μοτοσυκλέτας, εκτιμήστε απόσταση και ταχύτητα, σύμφωνα με τις δυνατότητες μιας μοτοσυκλέτας και όχι ενός αυτοκινήτου.

Σχ. 7.79

Μοτοσυκλετιστής.

ε) Τα βαρέα οχήματα.

Τα βαρέα οχήματα (λεωφορεία, φορτηγά άνω των 3,5 τόνων μικτού βάρους, ρυμουλκά με ρυμουλκούμενα, μηχανήματα έργων κλπ.) έχουν πολύ μεγάλο όγκο και παρουσιάζουν και τις εξής ιδιομορφίες:

– Μειωμένη ορατότητα των οδηγών προς τα πίσω, λόγω ύψους και όγκου. Ακόμη και με τους πλευρικούς καθρέπτες, οι οδηγοί τους, λόγω του ύψους του κουβουκλίου τους (καμπίνας), είναι πολύ δύσκολο να διακρίνουν κάποιο όχημα που βρίσκεται δίπλα τους, κατά μήκος του δεξιού πεζοδρομίου, και ιδιαίτερα κάποιο δίκυκλο.

– Μειωμένες δυνατότητες επιταχύνσεως, ειδικά όταν είναι φορτωμένα.

– Κατάληψη μεγάλου μέρους του διαθέσιμου οδοστρώματος κατά την πραγματοποίηση ελιγμών.

Πρέπει να είσθε ιδιαίτερα προσεκτικοί όταν αντιλαμβάνεσθε, ως οδηγοί επιβατηγού ή μικρού φορτηγού αυτοκινήτου, οδηγό βαρέος οχήματος και ιδιαίτερα συνδυασμού οχημάτων (συρμό) που πρόκειται να στρίψει δεξιά ή αριστερά.

Αν ο οδηγός βαρέος οχήματος πρόκειται να στρίψει δεξιά, είναι αναγκασμένος να επιβραδύνει σημαντικά και συνήθως πρέπει να μετατοπίσει το όχημα προς την αριστερή πλευρά του οδοστρώματος πριν ξεκινήσει τον ελιγμό στροφής. Έτσι, αν και η δεξιά λωρίδα φαίνεται άδεια, το φλας του οχήματος προσδιορίζει ξεκάθαρα την πρόθεση του οδηγού του να στρίψει προς τα δεξιά [σχ. 7.80(α, β)].

(α) Προετοιμασία βαρέος οχήματος για δεξιά στροφή.

(β) Βαρύ όχημα σε ελιγμό δεξιάς στροφής.

Σχ. 7.80

Αν ο οδηγός βαρέος οχήματος πρόκειται να στρίψει αριστερά, είναι επίσης αναγκασμένος να επιβραδύνει σημαντικά και πολλές φορές πρέπει να μετατοπίσει το όχημα προς τη δεξιά πλευρά του οδοστρώματος. Σε αυτήν την περίπτωση η αριστερή λωρίδα μπορεί να φαίνεται άδεια, αλλά το φλας προσδιορίζει και πάλι την πρόθεση του οδηγού να στρίψει αριστερά.

Πρέπει λοιπόν να περιμένετε να τελειώσει τον ελιγμό του, για να συνεχίσετε την πορεία σας.

Γενικά, οι οδηγοί οποιασδήποτε κατηγορίας οχημάτων, πρέπει να επιδεικνύουν αυξημένη παρατηρητικότητα και προσοχή, όταν κινούνται κοντά σε αυτοκίνητα μεγάλου όγκου, ιδιαίτερα δε όταν οι οδηγοί αυτών των αυτοκινήτων τους επισημαίνουν (με τους δείκτες αλλαγής κατευθύνσεως) την πρόθεσή τους να πραγματοποιήσουν ελιγμό.

στ) Τα οχήματα άμεσης ανάγκης.

Πρόκειται για οχήματα που φέρουν ειδικά πρόσθετα μπλε ή κόκκινα φώτα (ένα ή περισσότερα) και είναι:

– Τα νοσοκομειακά οχήματα (σχ. 7.81).

– Τα οχήματα της Ελληνικής Αστυνομίας (σχ. 7.82).

– Τα οχήματα των στρατιωτικών και λιμενικών αρχών.

– Τα οχήματα της Πυροσβεστικής Υπηρεσίας (σχ. 7.83).

Τα οχήματα αυτά έχουν προτεραιότητα όταν χρησιμοποιούν τις ειδικές ηχητικές προειδοποιήσεις (σειρήνες ή κόρνα πολλαπλών τόνων) ή τις φωτεινές προειδοποιήσεις (μπλε περιστρεφόμενα φώτα με λάμψεις) και – εφόσον δεν προκαλούν κίνδυνο για τους λοιπούς χρήστες της οδού – δεν υπόκεινται στους περιορισμούς του Κ.Ο.Κ., εκτός από την παραβίαση μονοδρόμων και ανυπακοή στα σήματα των τροχονόμων.

Σε αυτές τις περιπτώσεις όλοι οι λοιποί χρήστες της οδού υποχρεούνται, να επιβραδύνουν, να κινηθούν στο δεξιό μέρος του οδοστρώματος και αν είναι ανάγκη να σταματήσουν, ώστε τα οχήματα άμεσης ανάγκης:

– Να τους προσπεράσουν χωρίς δυσκολία.

– Να διέλθουν κατ' απόλυτη προτεραιότητα στις διασταυρώσεις.

Οι οδηγοί των λοιπών οχημάτων δεν πρέπει να ακολουθούν τα οχήματα άμεσης ανάγκης, από κοντά, όταν κινούνται για εκτέλεση επείγουσας αποστολής.

 

Σχ. 7.81

Νοσοκομειακό όχημα.

Σχ. 7.82

Όχημα της Ελληνικής Αστυνομίας.

Σχ. 7.83

Όχημα της Πυροσβεστικής Υπηρεσίας.

Σχ. 7.84

Όχημα μικρής ταχύτητας.

ζ) Τα οχήματα μικρής ταχύτητας.

Πρόκειται: α) Για απορριμματοφόρα οχήματα καθαρισμού του οδοστρώματος κλπ., που επισημαίνονται από φώτα κίτρινου χρώματος που αναβοσβήνουν και (β) για ειδικά βαρέα οχήματα δημοσίων έργων των οποίων η κυκλοφορία επιτρέπεται κατόπιν ειδικής άδειας (σχ. 7.84). Και αυτά τα οχήματα πρέπει να τα προσπερνάτε με ιδιαίτερη προσοχή.